Skupina raziskovalcev s kitajske univerze je analizirala podatke več kot 32.000 odraslih, ki so jih spremljali 25 let. Ugotovili so, da imajo nekdanji kadilci manjše tveganje za demenco kot tisti, ki še naprej kadijo, poroča Fox News. Izsledki so bili objavljeni v strokovni reviji Neurology.
Poleg opustitve kajenja še en pomemben dejavnik
Med trajanjem raziskave so strokovnjaki zabeležili 5.868 primerov demence. Sodelujoči, ki so pred ali med raziskavo nehali kaditi, so imeli bistveno manjše tveganje za razvoj demence kot aktivni kadilci. Glede na podatke raziskave se po prenehanju kajenja tveganje za demenco zmanjšuje in po približno sedmih letih se približa tveganju, kot je pri osebah, ki nikoli niso kadile. Te koristi so bile najbolj izrazite pri ljudeh, ki po opustitvi kajenja niso pridobili teže oziroma vsaj ne preveč.
“Naše ugotovitve kažejo, da opustitev kajenja dolgoročno koristi zdravju možganov, hkrati pa osvetljujejo, da je pomembno tudi to, kaj se dogaja po tem, ko odložite cigareto,”
je v izjavi za javnost povedala vodja raziskave Hui Chen.
Zaid Fadul, zdravnik s Harvarda, ki v raziskavi ni sodeloval, je dejal, da te ugotovitve dopolnjujejo vrsto dokazov o tem, da opustitev kajenja ščiti dolgoročno zdravje možganov. “Glavno sporočilo je, da možgani občutijo koristi opustitve kajenja praktično v kateri koli starosti oziroma fazi življenja,” je povedal za Fox News Digital. “Kajenje namreč povzroča kronična vnetja, oksidativni stres in poškodbe krvnih žil, ki oskrbujejo možgane. Vse to pa je povezano s slabšanjem kognitivnih (miselnih) sposobnosti in večjim tveganjem za demenco.”
Nikoli ni prepozno za prenehanje kajenja

Fadul meni, da bi morale te ugotovitve opogumiti kadilce, ki morda mislijo, da je za prekinitev kajenja ‘prepozno’. “Čeprav je seveda bolje prenehati s kajenjem čim prej, je le redko ‘prepozno’,” je poudaril.
Po Fadulovih besedah lahko izboljšanje krvnega obtoka, zmanjšanje vnetij ter boljše zdravje srca in ožilja lahko pripomorejo k ohranjanju kognitivnih sposobnosti v poznejšem življenju. “Vsako leto brez tobaka je korak bližje k manjšemu tveganju za demenco in boljšemu splošnemu zdravju,” je dodal.
Omejitve raziskave
Čeprav so rezultati spodbudni, ima raziskava določene omejitve. Znanstveniki so sicer potrdili povezavo med opustitvijo kajenja in manjšim tveganjem za demenco, vendar raziskava ni bila zasnovana tako, da bi neposredno dokazala, da konec kajenja sam po sebi prepreči to bolezen. Na končni izid pri sodelujočih bi lahko vplivali tudi drugi dejavniki, kot so splošno zdravstveno stanje, življenjski slog in okolje.
Vir: Fox News; Quitting smoking could offer a major benefit beyond heart and lung health, study finds. Dostopno na: https://www.foxnews.com/health/quitting-smoking-could-offer-major-benefit-beyond-heart-lung-health-study-finds. Zadnji dostop: Junij 2026



