Ključna sporočila:
- Nova raziskava ugotavlja, da odrasli, ki so dnevno zaužili tri porcije polnomastnih mlečnih izdelkov, niso imeli opaznega povečanja telesne mase, maščobe, holesterola ali insulinske rezistence.
- Ob tem so se jim celo izboljšale vrednosti krvnega tlaka, zaužili pa so tudi več kalcija, beljakovin in vitamina D, v primerjavi s tistimi, ki so zaužili manj mlečnih izdelkov.
Nova kanadska študija pod vodstvom profesorja nutricionistike Harvey Andersona z Univerze v Torontu prinaša dodatne dokaze, da so lahko polnomastni mlečni izdelki del zdrave prehrane, poroča Science Daily. V 12-tedenski raziskavi je 74 odraslih pod različnimi prehranskimi pogoji uživalo različne količine mlečnih izdelkov. Raziskovalci so ugotovili, da tri porcije polnomastnih mlečnih izdelkov na dan niso negativno vplivale na telesno maso, sestavo telesa, presnovo energije ali raven maščob v krvi. Izsledki so bili nedavno objavljeni v strokovni reviji The Journal of Nutrition.
Zakaj so polnomastni mlečni izdelki dolgo veljali za tvegane?
Mlečni izdelki vsebujejo nasičene maščobe, ki se tradicionalno povezujejo z višjim holesterolom in večjim tveganjem za bolezni srca in ožilja. Zato so uradna prehranska priporočila v Kanadi in številnih drugih državah ljudi dolgo spodbujala k izbiri brezmaščobnih ali manj mastnih mlečnih izdelkov, da bi s tem zmanjšali vnos nasičenih maščob. Vendar se te skrbi niso vedno ujemale z ugotovitvami raziskav, v katerih so sodelovali ljudje, opozarja dr. Anderson. Številne študije namreč niso našle povezave med uživanjem polnomastnih mlečnih izdelkov in škodljivimi vplivi na zdravje. Nekatere – vključno z nedavno raziskavo, opravljeno pod vodstvom profesorice Kozete Milliku z iste fakultete – so celo pokazale ugodne oziroma zaščitne učinke.
Zasnova nove študije
V najnovejši študiji so raziskovalci 74 odraslih s prekomerno telesno maso ali debelostjo naključno razdelili v tri skupine:
- Prva skupina je imela kalorijsko omejeno prehrano z malo mlečnimi izdelki.
- Druga skupina je uživala prehrano z vzdrževanjem energijskega vnosa, ki je obsegala tudi tri porcije (polnomastnih) mlečnih izdelkov na dan.
- Tretja skupina je jedla brez kalorijskih omejitev, prav tako s tremi porcijami (polnomastnih) mlečnih izdelkov dnevno.
Vsi udeleženci so prejeli izobraževanje o kanadskih prehranskih smernicah.

Po 12 tednih raziskovalci niso opazili pomembnih razlik v pridobivanju telesne mase, sestavi telesa ali ravni holesterola med tistimi, ki so jedli malo mlečnih izdelkov, in tistimi, ki so zaužili tri porcije polnomastnih mlečnih izdelkov na dan. Vendar pa so se udeležencem, ki so uživali več mlečnih izdelkov, izboljšale vrednosti krvnega tlaka ter so zaužili več kalcija, beljakovin in vitamina D.
“Tisti, ki so zaužili tri obroke mlečnih izdelkov na dan, niso imeli škodljivih ravni holesterola ali maščob v krvi niti znakov insulinske rezistence,”
je povedal Anderson.
Zakaj imajo mlečni izdelki lahko drugačne učinke, kot bi pričakovali glede na vsebnost nasičenih maščob?
Navidezno neskladje med pričakovano škodljivostjo nasičenih maščob in nevtralnimi ali celo koristnimi učinki mlečnih izdelkov strokovnjaki razlagajo s hipotezo o “mlečni matrici” (dairy matrix hypothesis).
Po tej teoriji naj bi fizikalna struktura mlečnih živil vplivala na to, kako se hranila prebavljajo, absorbirajo in naposled delujejo na telo. Z drugimi besedami: vpliv živila na zdravje je lahko odvisen od tega, kako njene sestavine medsebojno delujejo, in ne le od količine posamezne hranilne snovi, ki jo vsebuje.
Kot je pojasnil Anderson, mlečni izdelki vsebujejo dve beljakovini – kazein in sirotko –, ki sta povezani z maščobo in drugimi hranilnimi snovmi. Pravi, da ta kompleksna struktura omogoča, da se hranila v telo sproščajo postopoma. To bi lahko pojasnilo, zakaj so učinki uživanja mlečnih izdelkov drugačni od tega, kar bi pričakovali, če bi opazovali le nasičene maščobe ali druga posamezna hranila sama po sebi.
Pomen za starejše odrasle
Anderson poudarja, da so te ugotovitve lahko še posebej pomembne za starejše. Ker s staranjem običajno potrebujemo manj energije (kalorij), imajo nekateri težave z zadostnim vnosom beljakovin in drugih ključnih hranil, ne da bi pri tem presegli primeren kalorijski vnos.
Za mnoge starejše so mlečni izdelki že uveljavljen del prehrane, ki zagotavlja veliko energije, beljakovin in drugih hranil. Anderson meni, da bi lahko bili polnomastni mlečni izdelki za starejše praktičen način za zadostitev prehranskim potrebam, ne da bi pri tem povečali tveganje za sladkorno bolezen ali druge kronične bolezni. Pri tem gre za možno razlago pomena ugotovitev, ne za dokaz, da polnomastni mlečni izdelki zmanjšujejo ali ne povečujejo dolgoročnega tveganja za te bolezni.
Ker se prehranski trendi nenehno spreminjajo, nasveti pa so si včasih celo nasprotujoči, Anderson ponuja preprosto sporočilo: “Naj bo preprosto: jejte raznoliko hrano in z ničimer ne pretiravajte.“
| Pri razlagi rezultatov je treba upoštevati, da je raziskava trajala 12 tednov in je vključevala 74 odraslih s prekomerno telesno maso ali debelostjo. Zato rezultatov ni mogoče neposredno posplošiti na vse ljudi ali na dolgoročne učinke uživanja polnomastnih mlečnih izdelkov. Pri razlagi rezultatov je smiselno upoštevati tudi vir financiranja. Raziskavo so podprli Dairy Research Cluster 3, ki ga financira kanadsko mlečno gospodarstvo, ter program Mitacs Accelerate. Članek opisuje rezultate raziskave in ne predstavlja medicinskega ali prehranskega nasveta. Glede prehranskih usmeritev se posvetujte z usposobljenim zdravstvenim strokovnjakom. |
Vira:
– Full-fat dairy shows benefits without raising body fat or cholesterol, study finds; https://www.sciencedaily.com/releases/2026/08/260808234948.htm. Dostopno na: https://www.sciencedaily.com/releases/2026/08/260808234948.htm. Zadnji dostop: Avgust 2026
– Science Daily; For decades, we were told to choose low-fat dairy. New research says otherwise. Dostopno na: https://www.sciencedaily.com/releases/2026/08/260808234948.htm. Zadnji dostop: Avgust 2026



